A vezetői hatékonyság növelése nem egy könnyed kérdés egy vállalat, vagy vállalkozás számára. Az, hogy egy vezető mennyire hatékonyan tudja ellátni a vezetői feladatait, okozhatja a különbséget a szakadék szélén történő vegetálás, és a kirobbanó üzleti siker között.
Kérdés, hogy milyen tényezők hatnak a vezetői hatékonyságra, és milyen részekből áll össze maga a vezetői hatékonyság? Továbbá az is fontos, hogy tudjuk-e többé-kevésbé objektíven mérni ezeket a tényezőket? Tehát ki tudjuk-e mutatni, hogy egy esemény, például egy vezetőképző program eredményeként ténylegesen javult-e a középvezetőink hatékonysága?
Miből áll össze a vezetői hatékonyság?
A vezetői hatékonyság lényege az, hogy egy vezető a legkevesebb idő alatt tudja elvégezni a feladatait. Ez főleg kisebb cégeknél értelmezhető, ahol a vezetőknek még komoly szakmai feladatokat is el kell látniuk a vezetői teendők mellett.
Egy nagyobb vállalatnál, remélhetőleg, a vezetők már teljes időben vezetőként tudnak dolgozni. Ebben az esetben szerencsésebb úgy fogalmaznunk, hogy a rendelkezésre álló munkaidőben, képesek a lehető legtöbb beosztott munkáját rendszeresen hibák nélkül, eredményesen irányítani.
Más szavakkal, egy vezetőt annál hatékonyabbnak tekinthetünk, minél nagyobb csapatot tud építeni, vezetni, és termelésben tartani. Ugyanis egy vezetőtől elvárt végső eredmény lényegében egy eredményesen működő csapat, vagy szervezeti egység, amely maga eléri a tőle elvárt eredményeket, a megfelelő minőségben és mennyiségben.
Eszközök a vezetői hatékonyság növelése céljából
A vezetői hatékonyság növelése két alapvető kategóriára bontható. Az első kategóriát általánosságban a szervezési jellegű eszközök teszik ki. Ide tartozna az, hogy kialakítsunk egy olyan szervezési rendszert, ami optimális munkamegosztást hoz létre a cégen belül, és minden egyes kollégának, és csoportnak pontosan és részletesen meghatározza a feladatait, valamint a munkájuk eredményeként tőlük elvárt teljesítményeket.
A vezetői hatékonyság növelése szempontjából, ezeknek a szervezési eszközöknek ki kellene terjedniük az optimális csoportméretek, valamint a vezetői szintek számának okos meghatározására. Ez rendkívül fontos, mert a túl kis csoportok esetén a vezetők „elkényelmesednek”, ami szintén egyfajta hatékonyságcsökkenés. A túl nagy csoport, illetve a túl sok beosztott pedig meghaladhatja az adott vezető kompetenciaszintjét, és ezzel felesleges stressz és túlterheltség forrásává válik a számára. Mindkettő kerülendő.
Vezetőképzés – a végső megoldás
Bármilyen kiváló szervezeti rendszert sikerül is végül létrehoznunk, hosszabb távon a sikeres működtetését a vezetőink vezetési képességei fogják meghatározni. A vezetői képességek és készségek szintje egyfajta gátját képezik a cég további fejlődésének.
Ezért a szakmai képzések mellett – amelyek általában elengedhetetlenek, és nem ritkán jogilag is kötelezőek – minden cégnek komoly hangsúlyt kell fektetnie a vezetőképzésre is. Egy tulajdonos, vagy egy ügyvezető csak úgy lesz képes lecsökkenteni a saját túlterheltségét, ha egy vezetőként is képzett középvezetői gárda képes levenni a válláról a cég egyes területeinek az irányítását.
A jó vezetőképzés valóban képes a vezetői hatékonyság növelésére. Egy ilyen programnak nem szabad elméletinek lennie. Nem több vezetési elmélet hiányzik a cégekben, hanem gyakorlatias ismeretek, és a mindennapi munkában alkalmazható vezetői eszközök, módszerek és technikák.
Képezd magad! Gyere el a vezetőknek szóló haladó tréningre, ami először a szemléletmódodat, aztán a hétköznapjaidat változtatja meg azzal, hogy rámutat, hogyan dolgozhatnak hatékonyabban az értékesítőid. Azt a pár célzott kérdést is megmutatjuk, amivel azonnal látni fogod, hogy az értékesítők munkájában hol vannak tartalékok és mit kell korrigálni. Ezáltal ugyan akkora munka mennyiséggel növekedni fog a bevétel és csökkenni a sikertelen tárgyalások száma. Miközben vezetőként hatékonyabban tudod végezni a munkádat.