A munkatársak lojalitását nem lehet varázsütésre kiérdemelni, és korántsem könnyíti meg a vezetők dolgát, hogy a kialakítása során egyszerre több szempontot kell figyelembe venni.
Egyrészt a cég és az egyéni célkitűzéseket, másrészt a csapat és az egyéni érdekeket kell összehangolni. Utóbbi különösen jó érzéket kíván azoknál a csoportoknál, amelyeket felfokozott, ráadásul szükséges versenyszellem hat át.
A túlzásba vitt verseny egyáltalán nem motivál
Kifejezetten kemény diónak bizonyulhatnak az értékesítők, mert náluk a fejlődés elengedhetetlen feltétele az egészséges keretek között tartott rivalizálás. A túlzott versengés azonban széthúzáshoz vezet, amit arról ismerhetünk fel, hogy a kollégák
- folyamatosan egymás fölé akarnak kerekedni és láthatóan nehezükre esik összefogni a közös célokért,
- gyakran csapják le egymás kezéről az ügyfeleket,
- rendszeresen alulárazott üzleteket kötnek csak azért, hogy mindenkit lekörözzenek.
Az összetartás szinte teljes hiánya a cég bevételeinek stagnálásához, rosszabb esetben a visszaeséséhez vezet. És jelentős, értékesítésben rejlő potenciált hagy elveszni. A jó hír, hogy ez az állapot helyrehozható.
Például a tudatosan szervezett, pontos célokat meghatározó csapatépítő programokkal, melyek során a csapattagok közösen megoldandó feladatokat kapnak és olyan szituációkba kerülnek, amelyek megtanítják, hogyan kerülhető el a vezetővel kialakuló konfliktus, éreztetik a felelősségvállalás fontosságát és kommunikáció erejét.
Aki meglátja a potenciált, előrehalad
Képzeljük csak el, mennyivel emelkedhet a bevétel egy olyan cégnél, ahol a korábban széthúzó értékesítők közötti rivalizálás optimális mederbe terelődik.
Több mint 23 éves értékesítők képzésében szerzett tapasztalatom alapján 30, sőt akár 300%-os fejlődést eredményezhet, ha egy szervezet felismeri, majd kiaknázza az értékesítésben rejlő potenciált. Ehhez tisztában kell lenni azzal, hogy az üzletkötők sikerét a stabil, megbízható csapat és a személyes motiváció mellett további két tényező befolyásolja jelentősen:
- a szakmai felkészültség,
- illetve a munkájukat segítő hátország szervezettsége.
Abban hiszek, hogy a megszerzett tudás, akkor éri a legtöbbet, ha megosztjuk.
A közel negyed évszázados tapasztalattal a hátam mögött rutinosan ismerem fel, ha egy vállalat a bevételnövekedés útjában álló három tényező valamelyikével küzd. Ezt a tudást nem rejtegetem Szent Grálként, hanem mindenki számára ingyenesen letölthetővé tettem– egy 50 perces előadásvideó és egy 8 oldalas e-book formájában.