A vezető az vezető, mondhatnák. Akkor miért van külön képzés az értékesítési vezetők részére? Mert az értékesítési vezető olyan, mint a kétéltűek. Egyrészt vezető, másrészt értékesítő. Ezért a képzését is kétfelé érdemes bontani.
Mit kell tudni az értékesítőkről?
Azt, hogy, ami az erősségük az értékesítés közben, az néha hátrányos lehet a vezetőjük szempontjából. Hogy miért ez a véleményem? Mert egy jó értékesítő remekül kommunikál, gyorsan vág az esze, magabiztos, dörzsölt és bármit képes megmagyarázni, vagy akár annak a bárminek az ellenkezőjét is, ami hasznos, ha az ügyféllel szemben teszi, de veszélyes, ha azt veled, mint vezetőjével szemben alkalmazza. Tapasztaltál már ilyet?
Ahhoz, hogy ezt el tudd kerülni, meg kell vizsgálni, hogy értékesítési vezetőként, milyen tudásra van szükséged ehhez. Ahogy az éremnek, az értékesítési vezetőnek is két oldala van. Ezért a megszerzendő tudást is két részre kell bontani.
Vezetői oldal
Egyrészt van a vezetői oldal, amely megmutatja, hogyan képes bánni egy értékesítési vezető az emberekkel. Hogyan kommunikál, hogyan ossza meg a gondolatait, hogyan képes tanítani. Mennyire képes motiválni az értékesítőit, hogyan tudja rávenni őket a nagyobb teljesítmény elérésére. Milyen szinten alkalmas arra, hogy építsen egy összetartó, eredményes csapatot. Mennyire másolható, hiszen nem egy elérhetetlen sztárnak kell lennie, hanem egy példának, akinek módszereit át tudják venni értékesítői és el kell tudnia viselni, sőt, arra kell törekednie, hogy általa, még nála is eredményesebbé tudjanak válni.
Ezzel a gondolatsorral jó eséllyel nem sok újdonságot mondtam, valószínűleg ezeket eddig is tudtad. A kérdésem csak ennyi: Minden felsorolt területen megfelelő mennyiségű tudással, tapasztalattal és ami talán a legfontosabb, megfelelő eredménnyel rendelkezel? Amennyiben van tartalék, vagy esetleg hiányosság ezeken a területeken van egy jó hírem. Van rá megoldás, de mielőtt erre kitérünk nézzük tovább, milyen további tudással kell rendelkeznie egy értékesítési vezetőnek.
Szakmai oldal
Mint értékesítési vezetőnek, jónak kell lenned termék-, partner- és piacismeretben, tisztán kell látni a konkurenciát, a saját piaci helyzetet, erősségeid, gyengeségeid, kitűnő taktikai stratégádnak kell lennie az értékesítés területén. Ezekből a szakmai követelményekből kifolyólag gyakori, hogy a legjobb értékesítőből lesz az értékesítési vezető. Ez van, amikor jó döntés, és van, amikor nem, de ezt bővebben ebben a cikkemben fejtem ki. Amennyiben a legjobb értékesítőből lesz értékesítési vezető, hogy jól tudja végezni a feladatait, tanulnia kell. Többek között el kell sajátítania, és használnia kell a marketing és PR eszközeit az értékesítés támogatására.
Melyik oldal fejlesztésével kezdj?
A két rész közül azzal érdemesebb kezdeni, ami jobban megy, amivel gyorsabban lehet haladni és eredményeket elérni. Ezután érdemes képezni csak a másik oldalt. A két oldalnak azonban mindig egyensúlyban kell lennie.
Ha úgy érzed, felkeltettem az érdeklődésed, mert érint téged, amiről írtam, gyere el a vezetői tréningemre. Itt konkrét és gyakorlati válaszokat fogsz kapni kérdéseidre. Vagy csatlakozz a Comline előfizetői táborához, ahol fel tudod tenni a kérdéseidet és válaszolni fogok neked!