Vezetőként biztosan Te is tapasztalod, hogy az embereken, milyen könnyen elhatalmasodott a zűrzavar? Nem minden kollégád tudja lekövetni a változásokat, a túl sok randomitást és változás feldolgozása túl nagy terhet okoz nekik. Te is tapasztaltad, hogy az emberek azonnal képesek kétségbeesni, félni, akár hisztérikussá válni?
Mit tudsz velük kezdeni, mint vezető?
Arra gondolok, hogy ha zűrzavart érzékel egy vezető, akkor általában nagyon jól tudja, hogy véletlenszerű, kiszámíthatatlan dolgok fognak történni. Az emberek hibáznak, nem azt csinálják, amit kellene, nem azt állítják elő, amit kellene, nem úgy csinálják, ahogy kellene, nem úgy működnek együtt, ahogy kellene. Elmaradnak dolgok, megváltoznak dolgok, amiknek nem kellene, összekuszálódnak addig jól működő vonalak.
Ez a zűrzavar! A zűrzavar definíciója, hogy véletlenszerű, összevissza mozgás van. Minden rendszertelenül mozog.
Hogyan hat ez az emberekre?
Ugye nagyon jól tudjuk, amikor zűrzavar van, akkor az emberek nem igazán tudnak termelékenyek lenni. Nem igazán tudnak stabilak lenni. Nem érzik magukat jól a bőrükben, stresszben vannak.
A stressz egy olyan érzet, olyan belső adrenalin termelés, ami befelé fordul, az energiaáramlás befelé megy és szó szerint „szétszedi” a testet, „szétszedi” az embert, a gondolatokat. Fejfájást kapnak, mindenféle fájdalmak gyötrik a testüket. A zűrzavar rosszul hat minden emberre. Szétszórja a figyelmet, olyan dolgokat sem tudnak megcsinálni, amit azelőtt lazán meg tudtak csinálni.
Ezzel ellentétes az, amikor az emberek jól vannak, stabilak. Tudják, hogy mit várnak tőlük, tudják, hogy mire képesek és azt képesek is megcsinálni. Sőt, meg is akarják csinálni legtöbbször!
Zűrzavarban az emberek nem tudják pontosan mire is képesek, nem biztosak abban sem, hogy mit várnak tőlük, és pont ezért, nem is állítják elő azt, amit kértek tőlük.
Ugye nem kell mondanom, hogy a zűrzavar a termelés halála. Bár sokat tesznek, sokat mozognak, sok energiát pazarolnak, de nem készül el a termék. Mindenki lázasan tesz-vesz valamit, de nem áll elő a termék. Inkább rohangálnak össze-vissza, összeütköznek, egymás erőfeszítéseit oltják ki. Olyan rosszul hat a termelésre, hogy sokszor olyan, mintha feleslegesen dolgoznának. A hatékonyság lezuhan a béka feneke alá.
Na de mi állítja meg ezt a zűrzavart?
Mi az, ami megtudja állítani? Ki az, aki meg tudja állítani ezt a zűrzavart?
A rövid válasz, természetesen, hogy TE VAGY AZ, mint vezető. Ebben a helyzetben te vagy a zűrzavar megoldása, és a zűrzavar megoldása egy dolog. Stabilnak kell maradnod!
Valakinek stabilnak kell maradni!
Mindegy hányan vagytok a szervezetben, valakinek stabilnak kell maradni, és Te vagy a vezető. Te vagy az, aki muszáj, hogy sugározza, hogy „TUDOM MERRE MEGYEK, TUDOM MIT CSINÁLOK, CSAK VELEM KELL JÖNNÖTÖK, MEGMONDOM PONTOSAN MIT CSINÁLOK, CSAK ODA KELL FIGYELNETEK”.
Van egy kedvenc filmem az U 571. Ez egy tengeralattjárós film. Arról szól, hogy az Atlanti óceán közepén elromlik egy német tengeralattjáró, a fedélzetén egy Enigma titkosítóval. Ezt kell megszereznie az amerikaiaknak.
Az Amerikai partoktól elindul egy tengeralattjáró, hogy előbb oda tudjon érni, mint a francia partoktól induló javító tengeralattjáró. Ez a szituáció. Az amerikai tényleg csak egy kicsivel ér oda előbb, le is buknak, konfliktus keletkezik, közben megérkezik a német szervizhajó is. Lövöldözés jobbról, lövöldözés balról, az amerikai hajó elsüllyed, a német javítóhajó elsüllyed, és ott marad sérülten a mozgásképtelen német U-boat.
A megmaradt amerikai legénység elfoglalja a német tengeralattjárót az Enigma titkosítóval, de a kapitány meghal, így az első tiszt lesz a kapitány. Zűrzavar üti fel a fejét a hajón. Az első kérdése a matrózoknak: „Merre megyünk? Merre indulunk?” Ekkor az első tiszt, akinek most a kapitány szerepét kellene felvennie, gondolkodás nélkül azt mondja, „Nem tudom”!
Ebben a pillanatban káosz lesz, összevesznek a matrózok, pofozkodás, boxolás kezdődik. Sőt, van, aki hangosan azt mondja, hogy alkalmatlan a kapitány, majd kiabálja, hogy menjünk Anglia felé, amíg egy másik pedig, hogy menjünk Amerika felé! Pillanatok alatt óriási káosz lesz.
Ekkor a fedélzeti tiszt elkapja a kapitányt, betuszkolja a kapitányi kabinba és azt mondja: „Egy kapitány mindig tudja, hogy merre megyünk, akkor is, amikor nem tudja. Ha Ön nem határozott, és nem mondja meg, hogy merre megyünk, ezek odafönt először magát nyírják ki, azután egymást, és káosz lesz, és minden hiába volt, amit eddig csináltunk”!
Remélem, hogy jó a példa!
Miről beszélek?
Arról beszélek, hogy a káoszt egy dolog tudja ellensúlyozni, majd megállítani, majd visszafordítani. Ez A STABIL PONT. A stabil pont az, aki tudja, hogy merre megyünk, aki megmondja, hogy merre megyünk! Aki tartja az irányt, akkor is, amikor a többiek nem hiszik, hogy az jó lesz!
Persze, sok vezetőben megfogalmazódhat a kérdés: „De hogyan legyek stabil pont?”
Ha komolyan beszélgetünk, akkor kijelenthetjük, hogy bármilyen is a helyzet, Te, mint vezető tudsz a legtöbbet. Te látod legmagasabbról a cégedet, a csoportodat, a csapatodat. Te vagy az, aki a legtöbb információ a birtokában van. Ha ez nem is teljesen igaz, akkor is Te vagy az, akinek informálódnia kell, és leginkább tud is információkat szerezni. Te vagy az, aki rajta tartja az ujját a pénzügyeken, a termelésen, a kereskedésen, a partnerkapcsolatokon. Az is lehet, hogy vannak vezetőid alattad, és nekik delegáltad ezeket a feladatot, de akkor is, Te látod az egész képet. A kontroll, az irányítás, a döntési jogkör a Te kezedben van, ebben a pillanatban is.
Hogyan tudsz te stabil lenni?
Hogy tudsz te stabil maradni? Először is eldöntöd, hogy stabil leszel. ELDÖNTÖD, HOGY STABIL LESZEL!!
A figyelmedet a fontos dolgokra irányítod. A fontos dolgok: pénzügyek, kereskedelem/szolgáltatás, vagy termelés/termék előállítás, a minőség, az ügyfeleid/partnereid és a beszállítóid.
Oda fordítod a figyelmedet, és minden egyes vonalon megkeresed azokat a stabil adatokat, azokat a tényeket, amire ma lehet támaszkodni, amiben biztosak lehetünk, vagy amit felhasználhatunk arra, hogy biztonságot, stabilitást szerezzünk.
Te, mint stabil pont két különböző taktikát alkalmazhatsz.
Első, és ez az első: el kell nyomnod a zűrzavart! Elnyomni a zűrzavart azt jelenti, hogy hangosabban kell ordítanod, mint ahogy esetleg ők ordítanak, vagy nem ordítanak, de minden esetre zizegnek. Fölé kell nőnöd, és azt kell mondanod, akár direkt utasításokkal, akár visszavéve a kontrollt, akár mindenkit átlépve, hogy: „most te ezt, te ott pedig azt, a többiek pedig amazt fogják csinálni!!! Ti ezt abbahagyjátok, ti pedig elkezditek azt csinálni! Azért kell így csinálni, mert …..!” és adsz valami hihető, határozott okot. Megmondó leszel, és utasító! Ez az első teendőd, elnyomod a zűrzavart.
Majd, amikor majd kaptál egy kis levegőt, akkor kezeled a helyzetet. Ez a második, amit tenned kell! A kezelés már arról szól, hogy programjaid vannak. Kidolgozol pénzügyi programot, veszteség minimalizáló programot, partner kezelési programot, vész forgatókönyvet és azokat beindítod. A stabilitás az lesz, hogy megmondtad mit csináljanak, miért csinálják, hogyan csinálják és kinek mi a feladata.
Ha ezt csinálod, és a válladra veszed, hogy most Te vagy a vezető, igazodni fognak hozzád. Ha magadhoz ragadod a kommunikációt és megmondod, most mi van, és mik a tények, mire kell figyelni, akkor elindítottad a zűrzavart a kezelés irányába.
Elindítottad azt, hogy az emberek újra tudnak mihez viszonyítani, megvan az északi sark. Most már el tudnak indulni, van mihez orientálódniuk, van mihez igazodniuk. Most már Te leszel a stabil pont, és hidd el, akarják azt a stabilitást, ami Belőled árad. Azt akarják, hogy ne kelljen aggódniuk.
A média, a környezet, az emberek, a Facebook, az internet persze tolja ránk a sok adatot (tények, rémhírek, hamis adatok, nem könnyű eligazodni). De Tőled az az elvárt, hogy mindennek fölé emelkedsz, elnyomod, és stabilitást sugárzol.
Ha így teszel azonnal, lesz időd kidolgozni a részleteket. Az elején a legfontosabb dolgokat mondd el. Azt mondd el, hogy merre menjenek, és miért arra, és hogy van koncepciód, még ha nincs kész teljesen, akkor is van koncepciód. És máris jobb a helyzet.
Kommunikálj velük, ne húzódj vissza!
Ne legyél láthatatlan! Sőt, sűrűn legyél látható, és többször is mondd el, hogy mi a helyzet, mit tudunk tenni a helyzet kezeléséért.
Kérdezheted, hogy milyen gyakran csináld?
Olyan gyakran, hogy ne tudjon visszaesni a csapat. Ha naponta kell, akkor naponta csináld, ha hetente, akkor úgy. Foglald le őket. Te adj nekik adatokat, tényeket és üsd ki a külső elbizonytalanító adatokat.
Legyél stabil pont, légy határozott. Mondd el mit vársz! Mondd el, hogy csinálják! Mondd el, mikor fogod ellenőrizni, mikorra kérsz jelentést! Várd el, hogy dolgozzanak össze!
Foglaljuk össze!
Ne engedd elhatalmasodni a zűrzavart! Mint vezető, tudnod kell, hogy mit teszel és mit nem teszel! Tudom, hogy sok dolgod van, de ne engedd elhatalmasodni a zűrzavart körülötted! Legyél stabil, legyél stabil pont! Tegyél be stabil pontokat a cégbe, stabil irányokat, stabil célokat, teendőket, elvárásokat, számonkérést, kommunikációt. Ne engedd, hogy legyen idejük pánikolni, gondolkodni, aggódni!
Remélem, hogy adtam egy olyan nézőpontot, amiből ki tudsz indulni, amitől most stabilnak érzed magad! Le tudsz ülni, higgadtan végiggondolni, hogy hol vannak azok a stabil pontok a cégben, amire tudsz támaszkodni: beszállítók, termékek, szolgáltatás, pénzügyi források, …. Ki tudod dolgozni azt, amivel ki tudsz állni az emberek elé, és holnaptól már nagyobb lesz a rend, és az emberek fegyelmezetten újra azt csinálják, amit csinálniuk kell.
Hajrá! Legyél stabil pont!
Gyere el az értékesítési vezetőknek szóló haladó tréningre, ami először a szemléletmódodat, aztán a hétköznapjaidat változtatja meg azzal, hogy rámutat, hogyan dolgozhatnak hatékonyabban az értékesítőid.