Ha a direkt marketing kifejezéstől nem is, a hideghívás szó hallatán rendre elkezd futkosni a hideg az emberek hátán. És mi tagadás, sokan sokat tettek azért az elmúlt évtizedekben, hogy kialakuljon egy negatív hangulat a tevékenység körül, ami aztán a minőségi terméket áruló, tisztességes hirdetőkre is negatív hatást gyakorol.
De ez nem azt jelenti, hogy el kell felejteni a műfajt, mivel az jól használva még mindig az egyik leghatékonyabb értékesítési megoldás lehet. Ahhoz viszont, hogy elérhess idáig, érdemes hátrébbről indítani és megismerni a direkt marketinget.
A közvetlen marketing
A marketingre kismillió definíció létezik, a bekezdésnyi hosszúságú, hunglish szavakkal teletűzdelt kifejezések helyett viszont hozzunk be a képbe egy pofonegyszerű tükörfordítást: piacolás. Ebben a tevékenység lényege benne van, mivel a valóéleti és digitalizációs megoldásokkal egyaránt átszőtt, még annál is több millió egyedi jeggyel működő különböző iparágak a nap végén úgy működnek, mint a mezei piacok, melyeken árukat adnak el egymásnak az emberek. A marketing annak a tudománya, hogy lehessen a legjobb értékesítési eredményeket elérni az adott területen leghatékonyabb módon. Hatékonyság alatt több mindent érthetünk, viszont végtére ott is minden esetben kirajzolódik az alacsony idő és a pénz ráfordítás, és az ezek mentén elért jövedelmezőség, mint átfogó cél.
Fordítsuk meg a szemszöget, lépjünk át egy cég vezetőjéből egy mezei vásárlóba. Miben bízunk meg a leginkább egy kiadás eldöntése előtt. Egy elkapott reklámban? Egy csábító százalékjelben? Egy ár összehasonlító fórumban, ahol fogyasztói értékeléseket is látni? Egy személyes javaslatban olyantól, akiről tudjuk, hogy ért a területhez? Erre a kérdésre az emberek nagy többsége ez utóbbit fogja mondani – mi több, minél bonyolultabb kommunikációs rendszereket és több reklámzajt tapasztal, annál inkább a bizalmas, emberséges beszélgetésben hisz majd.
Itt pedig elértünk ahhoz a ponthoz, ami a direkt marketing – és azon belül a hideghívás – létezését mindenkor indokolttá teszi. A direkt marketing fogalma esetében, amikor a kifejezés jelentéstartalmát próbáljuk magyarra fordítani, azt a “közvetlen üzletszerzés”-sel tudjuk megtenni. Ebben a formában nincsenek köztes pontok, az eladó cég egy szócsőn keresztül direktben próbál beszélgetni azzal, akitől vásárlást remél. Ez a tudományos része, a művészet oldala pedig a fentebb említett erőforrás optimalizációs kényszernél indul be: nincs tér és idő arra, hogy valakinek úgy a bizalmába férkőzzön az árus, mintha már-már barátok lennének. Az így létrejött rövidebb tárgyalási ablakok igen szofisztikált technikákat feltételeznek a jóhiszeműség elnyeréséhez, ehhez pedig az ügynököket és az eszközöket is koncepciózusan képezni, fejleszteni kell. Amennyiben ezek elmaradnak, akkor szimplán beesnek, vagy akár le is nullázódnak az eladások.
Kinek jó a direkt marketing?
Avagy milyen típusú cégek számára hatékony értékesítési megoldásokról beszélünk. A kérdésben már benne van az is, hogy nem mindenki számára jók ezek a közvetlen megoldások: egy Balaton parti lángosozó például nem fog ügynököket leültetni egy kettővel mellettük lévő település strandjára, hogy eladjon nekik egy sajtos-tejfölöst lángost így. Reklámozni ők is reklámoznak (jobb esetben), de azt inkább az olyan klasszikus megoldásokkal teszik, mint egy irányítótábla vagy egy szórólap. Mindazon cégek azonban, akik értékesítése nem helyhez kötött, valamilyen szinten profitálhatnak a direkt marketingből.
A közvetlen marketingnek több eszköze is van. Itt fontos megjegyezni, hogy amikor (bármilyen) marketing esetében eszközről beszélünk, akkor az üzeneteket vivő csatornákat értjük alatta, legyenek azok valóéletiek, nyomtatottak vagy valamilyen régebbi vagy újafajta digitális megoldások.
Kíváncsi vagy, mik a direkt marketing eszközei és azokból melyek lehetnek a legjövedelmezőbbek a te vállalkozásod számára? Ha igen a válasz, akkor nincs más dolgod mint csatlakozni a Comline előfizetői közé, ahol elolvashatod ennek a cikknek a teljes változatát, valamint hasonló értékes, tudományosan megalapozott írásokat olvashatsz az értékesítésről. Itt tudsz feliratkozni.