Újra itt az év vége és bár már mindjárt itt az új év, még a legnagyobb munkáink hátra vannak ebben az évben. Mégis időt kell szakítani rá, hogy megálljunk és visszanézzünk, mit sikerült elérnünk idén abból, amit szerettünk volna.
Az új év új kihívásokkal jár
Ahhoz, hogy meg tudd tervezi az új évedet, tisztán kell látnod, milyen volt az idei. Ehhez pontos kimutatásokra van szükséged. Ha nem szeretnéd, hogy az év végi hajrában a kollégáid az idegösszeroppanás szélén egyensúlyozzanak, érdemes minden hónapban rendszeresíteni az adott hónap elemzését. Ehhez be kell kérned az adatokat a pénzügyről, értékesítésről, ügyfélszolgálatról és meg kell nézned, mit értetek el, melyik területen voltak elmaradások és azoknak mi volt az oka.
Minden szám mögött megannyi erős és gyenge pont áll és ezeket mind meg kell találni és ki kell elemezni. Ha ezt minden hónapban megteszed, év végén nem hárul rád és a kollégáidra nagyobb teher, mint minden hónapban. Csupán összesítenetek kell az egész éves kimutatásokat ahhoz, hogy megkapjátok, milyen fokú hatékonysággal dolgoztatok idén.
A jót erősíteni, a rosszat kiiktatni
Az erősségeket meg kell tartani és erősíteni kell, hiszen ezek hozzák meg a piaci részesedést, a profitot, mindent, ami a siker kulcsa. A gyengeségek mindegyikét azonban nem érdemes kivizsgálni. Csak azokkal foglalkozzatok, amelyek valóban nagy hatással vannak a cég életére. A többire nincs értelme időt, energiát és pénzt szánni.
Ma lesz a holnap tegnapja
A következő éved tervezését már idén el kell kezdened. Meg kell találnod a jövő évi stratégiád célját, hogy hová akarsz eljutni és hogyan fogod tudni ezt elérni. Tisztában kell lenned az akadályokkal és a gyengeségekkel is.
Össze kell hoznod az összes szakemberedet, hogy együtt rakják össze a jövő évi terveket. A stratégia szintjéről le kell menni a taktika szintjére és olyan programokat alkotni, melyek vezérlik a mindennapjaitokat. (Bővebben a stratégia alkotásról ide kattintva tudsz olvasni)
Meg kell határoznotok, hogy az éves célhoz mit kell tennetek havonta, hetente, naponta. Össze kell hozni a különböző csoportokat és lehetővé kell tenni, hogy egymást segítve végezzék a munkájukat és növeljék a hatékonyságot. Át kell tudnod adni a gondolataidat az embereidnek és el kell tudnod érni, hogy ezeket pénzé tudjátok váltani cselekvési és taktikai szinten. (Ebben a cikkben bővebben olvashatsz, milyen eredménnyel jár, ha a csapat összes tagja tudja kinek mi a szerepe.)
Nem könnyű feladat ez, de ha egyszer kialakítod a menetét és rendszeresen végzitek el az elemzéseket és megbeszéléseket, hidd el, az eredmény sem marad el. Ráadásul nem utólag kell majd kapkodnod, hogy hozd az eredményeket, esetleg életben tudd tartani a céged. Mert pontosan képben leszel és lesz időd és lehetőséged változtatni és cselekedni.
Hol vannak tartalékok az értékesítésben és hogyan lehet ezeket kiaknázni?
Fentebb már írtam, hogy csak azokkal a területekkel foglalkozzatok, amelyek valóban nagy hatással vannak a cég életére. Az egyik ilyen kritikus terület a legtöbb cég életében az értékesítés. Ezen a területen szerzett közel 25 éves tapasztalatom alatt összegyűjtöttem 6 olyan területet, ahol rejtett tartalékok keletkeznek. Mondhatnám úgy is, hogy van 6 terület az értékesítésen belül, amit minden évben érdemes megvizsgálni, és ha van benne tartalék, akkor azt kezelni.
Erről a 6 területet mutatom meg az értékesítési vezető tréningen, ahol kizárólag tulajdonosok, vezetők és értékesítési vezetők vesznek részt. Ennek az egyik oka, hogy itt megmutatom a vezetőknek, hogy hol van tartalék és hol vezetheti meg az értékesítő a vezetőket.
A témában további tudást találsz az önképzéshez a magazinunk többi cikkében vagy a Comline előfizetői csatornáján, ahol a cikkek mellett egyedi videós tartalmak és esettanulmányok segítenek a fejlődésben.