Nincs dolgozó ember a földön, akinek ne lenne válasza a következő kérdésre: milyen a jó vezető? A saját szakmánkban gyűjtött tapasztalatok, korábbi, jelenlegi és az elképzelt jövőbeli, ideális feletteseink mind alakítják azt képet, ami a számunkra legjobb értékesítési vezető karaktert ábrázolja. Biztos, hogy vannak olyan munkahelyi emlékek, amikre nem szívesen gondolunk vissza, mert a vezetőnk nem megfelelően kezelte a helyzetet. Lehet, hogy e-mailt diktált nekünk, mert nem bízott bennünk; a legalapvetőbb feladatot sem delegálta, hanem folyamatosan a nyakunkon ugrált, hogy állunk ennek végrehajtásával; nem adott koherens iránymutatást, majd később számonkérte rajtunk; az általa szóban elhangzó elvek és a később megvalósuló tettek köszönőviszonyban sem voltak egymással.
Vezetőnek lenni sosem egyszerű, ugyanakkor vannak olyan alapelvek, amiket szem előtt tartva nagy lépést tehetünk azon az úton, aminek a végén jó főnökké válunk. Ebben a cikkben azt járjuk körbe, mi fán terem a jó Sales Manager.
A kiemelkedő értékesítési vezetőnek gyakorlott értékesítőként kitűnően kell értenie a szakmájához, ugyanakkor vezetői erényeket is csillogtatnia kell. Elengedhetetlen, hogy ujját folyamatosan a vállalat ütőerén tartsa, azaz képben legyen a belső folyamatok és általában a cég működését illetően. Az alapos termékismeret alapvetés, és ha még a marketinget is érti, kitűnően fog boldogulni.
Akár azt is gondolhatnánk, hogy a legjobb értékesítőből lesz a legjobb értékesítési vezető. Ez ugyanakkor nem ilyen egyszerű, a sales mellett a vezetői képesség legalább ugyanolyan fontos.
Mitől lesz valaki jó értékesítési vezető?
Kerüli a mikromenedzsmentet: nem véletlenül van ott az értékesítő, ahol. A motiváció és a készségek kombinációja hajtják a munkájában és a sikerek, amiket elér. Ha a főnöke szóról-szóra átrágja az e-mailjeit vagy a prezentációt, komoly romboló hatással bír kettejük munkaviszonyára. Ez talán a legfontosabb pont, ugyanis biztosan találkozott már mindenki ilyen típusú vezetővel és látta, milyen károkat okozhat, ha mikromenedzseli a dolgokat. A főnök egész egyszerűen képtelen delegálni a feladatokat, a koordinációra helyezni a hangsúlyt és arra a szintre helyezni magát, amit a pozíciója megkövetel, és még mindig a hierarchiában alatta lévő munkakör feladatait végzi, ezzel is duplikálva az adott feladatra szánt erőforrásokat.
Kiváló kommunikációs készségekkel rendelkezik: meg kell értenie a felsővezetés igényeit, amit úgy kell a saját csapatának közvetítenie, hogy azok sajátjuknak érezzék a célokat. Képesnek kell lennie ezt a folyamatot megfordítani is, azaz az értékesítők által jelzett problémákat úgy bemutatni a vezetőségnek, hogy azok elfogadják az észrevételeket és megtegyék a szükséges intézkedéseket.
A mikromenedzsment kerülése és a kiváló kommunikáció csak kettő abból a négy pontból, amelyet érdemes szem előtt tartanunk, ha jó értékesítési vezetők szeretnénk lenni. Ha szeretnél többet megtudni arról, hogy lehetsz sikeres ebben az összetett, kihívásokat jelentő szakmában, jelentkezz a Comline Értékesítési Vezető képzésére és válj a hivatásod mesterévé!