Ahhoz, hogy hatékony első embernek bizonyulj, azon kívül, hogy szem előtt tartod, honnan jöttél és hová tartasz, arra is figyelned kell, hogy ne hatalmat gyakorolj alkalmazottaid felett, hanem inkább hatással legyél rájuk. Mert a vezető nem pusztán egy ember hatalmi pozícióban, magas fizetéssel és saját irodával.
Biztosan te magad is többféle főnökkel találkoztál már szakmai pályafutásod során. Van, akit legszívesebben elfelejtenél, de biztosan van olyan is, akire jó szívvel gondolsz vissza és talán alkalmazol is egy-két módszert, amit tőle lestél el. Minden vezetői attitűdnek van előnye és hátránya, a lényeg viszont mindig az, hogy eszközeidet olyan helyzetben működtesd, amikor az adott szituációnak megfelelően lesznek segítségedre. Mindig a helyzet dönti el, hogy mi lesz a legmegfelelőbb vezetői reakció az aktuálisan felmerülő kérdésre. Ha alkalmazkodsz a változáshoz előfordulhat, hogy olyan taktikához kell folyamodnod, ami eddig még nem használtál, vagy le kell cserélned néhányat azok közül, amik idáig beváltak. A jó vezetővé válás útján fontos mérföldkő, amikor felismered a körülményeket és magadtól ráérzel arra, melyik stílust kell elővenned.
Nem tudod, honnan indulj? Kezdjük a „nagykönyv” szerint és haladjunk végig a 8 legjellemzőbb vezetői stíluson Karl Lewin, Bernard M. Bass és Robert K. Greenleaf kutatásai alapján!
Tranzakciós
A tranzakciós vezető utasítja alkalmazottait, a munka elvégzését követően pedig elismeri vagy elmarasztalja őket. A tranzakciós vezetés előnye, hogy könnyű kiismerni és betartani a szabályait, hátránya viszont, hogy túl merev elvárásai megfojtják a kreativitást és az innovációt.
Transzformációs
A transzformációs vezető számára elsődleges a fejlődés és a fejlesztés, jellemzően az innovatív megoldások érdeklik, legyen szó a munka bármely fázisáról. Előnye, hogy támogatja az out of the box megoldásokat, így bizalmat épít ki azokban a kollégákban, akik szívesen megosztják újító ötleteiket. Hátránya, hogy letörheti azok lelkesedését, akik a már meglévő folyamatokban és a stabil értékekben hisznek.
Szolgálatkész
Egy szolgálatkész vezetőnek az a legfontosabb, hogy mások segítségére legyen. Gyakran és őszintén érdeklődik az alkalmazottak hogyléte felől, hogy mindent félretéve, proaktívan közelítsen, ha valamilyen probléma adódik, mások érdekeit a sajátjai elé helyezve. A szolgálatkész vezetés – nem meglepő módon – hamar elnyeri a kollégák bizalmát, ami egyenes út a pozitív vállalati kultúrához, ám nem érdemes elfelejteni azt sem, hogy az állandó másokon való segítés egy idő után kiégéshez vezethet, és nem is mindenkinek természetes ösztöne.
Demokratikus
A demokratikus vezető sosem beszél piedesztálról, hiszen minden munkatársát egyenlőként kezeli nemcsak elméletben, hanem a gyakorlatban is. Ezzel pozitívan járul hozzá a kollégák bizalmához és elégedettségéhez, bár néha szem elől téveszti, hogy bizony nem minden esetben lehet konszenzusra jutni.
Tekintélyelvű
A demokratikus vezető ellentéte, aki legszívesebben minden döntést meghozna a kollégák helyett. Ugyan ez a vezetői stílus gyors és stratégiailag átlátható reakciókat ad a felmerülő kérdésekre, a beosztottak sokszor érezhetik magukat elnyomva, rosszabb esetben abuzálva.
Bürokratikus
A bürokratikus vezető mindig a már előre lefektetett szabályrendszerhez és forgatókönyvhöz tartja magát, attól a legritkább esetben, de leginkább soha nem tér el. Igényli a visszajelzést az alkalmazottaktól azzal kapcsolatban, hogy jól működnek-e a dolgok. A bürokratikus stílus előnye a stabilitás, hátránya, hogy kevés teret enged a kreativitásnak.
Jólvanazúgy
A szaknyelv laissez-faire-nek (a francia hagyd, hogy legyen kifejezésből) nevezi azt a vezetői stílust, amikor a vezető biztosítja a munka elvégzéséhez szükséges eszközöket és erőforrásokat, ám ezt követően hátralép és hagyja, hogy az alkalmazottak megoldják, ami rájuk vár. Az ilyen típusú vezetői attitűd nagyfokú szabadságot ad munkavállalóinak, nem összehangolt csapat esetén viszont káoszt és zűrzavart teremt.
Karizmatikus
A karizmatikus vezető különleges kommunikációs képességeivel és meggyőzési technikáival állítja irányba a csapatot, amivel eléri, hogy mindenkit ugyanaz inspiráljon. Előnye is ebben az inspiráló technikában rejlik, ám ugyanez vezethet csőlátáshoz is, hiszen soha nem esik ki a szerepéből.
Ahogyan az a fentiekből is jól látszik, egyik stílus sem hibátlan, így nem jó stratégia, ha kiválasztod azt, amelyik a legszimpatikusabbnak tűnik. A vezetői stílusok hatékony kombinációjából lehet összegyúrni a jó vezetőt, abban pedig, hogy mikor melyik attitűdöt hívd segítségül, helyzetfelismerő-képességed fog segíteni. A lényeg az, hogy mindig az adott helyzettel legjobban harmonizáló, az aktuálisan felmerülő problémákra leginkább reflektáló stílust vedd elő – fő a rugalmasság! Érdemes arra is figyelned, hogy a vezetői stílus nem olyan, mint egy éves bérlet az edzőteremben, hiszen bármikor változtathatsz rajta.
És hogy milyen egy jó vezető? Könnyű felismerni vagy azonosítani saját tapasztalataink alapján, de nehezebb dolgunk van, amikor kútfőből kell választ adnunk a kérdésre. Ebben segít a Comline Vezetői Tréningje, amire még van időd jelentkezni!