Az értékesítési folyamat, aminek az egyes elemeit ismernünk kell

Az értékesítés, amilyen egyszerűnek tűnhet első ránézésre, olyan összetett lehet, amikor elmélyedünk benne. Volt már olyan érzésed egy sikeres értékesítőt látva, hogy ezt „én is meg tudnám csinálni”? A rossz hírünk az, hogy ez nem megy ilyen könnyen, komoly háttértudást, felkészülést és szinte tudományos alaposságot követel meg, ha kiemelkedővé akarsz válni ezen a területen. A jó hírünk viszont az, hogy meg lehet tanulni, mit kell tenni ennek érdekében. 

A Wall Street farkasa című filmben a Leonardo DiCaprio által alakított Jordan Belfort hamburgerezés közben előkap egy tollat és megkéri az asztaltársaság egyes tagjait, adják el neki azt a tollat. Átnyújtja az első embernek, aki elkezd makogni, hogy ez egy szép toll, igazán jól ír, de esély nincs eladni. A többiek ugyanilyen sikertelenül próbálkoznak, mígnem Jordan odaadja a tollat annak a haverjának, akiről tudja, hogy el fogja neki adni. Az illető a kezébe veszi, majd megkérdezi Jordant: 

  • Le tudnád írni a neved arra a szalvétára? 
  • Nincs tollam. 
  • Pontosan. Kereslet-kínálat, barátom! 

Fantasztikus jelenet, de a valós életben ennél pár fokkal bonyolultabb a helyzet. Ettől függetlenül érdemes ezt is fejben tartani, ha esetleg inspirációra van szükségünk.   

Az értékesítés folyamata 

A szofisztikált megoldás a lépésről lépésre történő értékesítés. Fontos, hogy az egyes elemeket nem végigpörgetni kell, hanem tudatosan, alaposan felépíteni. Egy hasonlattal élve: ha a köveket egymásra hajigáljuk, kupac lesz, ha ügyesen rakjuk, akkor piramis. Nézzük az egyes lépéseket! 

Azonosítás

Kezdjük a leendő vevőnk azonosításával. Ez jelenthet kutatómunkát, online felkutatva az egyes leadeket, cégadatbázisokból, LinkedIn-ről vagy használhatjuk a már meglévő klientúránkat, érdeklődve, hogy tudnak-e ajánlani valakit, akit érdekelhet a mi termékünk. Fontos, hogy tudjuk, kire van szükségünk annak ismeretében, hogy a mi termékünk kiknek jelenthet vonzó célpontot. 

Kapcsolatfelvétel és értékelés

A második lépés a kapcsolatfelvétel és a vevő igényeinek felmérése. Tudjuk meg, a potenciális ügyfélnek mire van szüksége, miért van az adott termékre szüksége és hogy az általunk kínált termék valós megoldást jelenthet-e igényének kielégítésére, ld. A fentebb említett tollértékesítés. Ez a lépés abból a szempontból kiemelten fontos, hogy miközben megismerjük a potenciális vevőt, rájöhetünk mi is arra, hogy nekünk ő nem jelent üzleti lehetőséget, így még időben befejezzük a projektet és nem töltünk feleslegesen munkaórákat vele. 

Felkészülés

Ha biztosak vagyunk benne, hogy érdemes megközelítenünk az illetőt, a  következő lépés a felkészülés: tudjuk, hogy ő mi emberünk és ismerjük az igényeit, a problémáit, így a már rendelkezésre álló információk alapján személyre szabott ajánlatot tudunk összerakni. A kulcs a felhasználói élmény egyedisége: ha a potenciális vevő azt látja, hogy az ajánlatunkat az ő igényeihez igazítottuk és valós megoldást kínálunk felmerülő problémáira, nagyobb eséllyel választ minket. A vevő ismerete legalább akkor érték, ha nem nagyobb, mint maga a termék. 

Azt elárulhatjuk, hogy ez a folyamat 7 lépésből áll. Kíváncsi vagy, mi következik a felkészülés után? Szeretnéd tudni, mi az a további négy elem, amiből végül összeáll szerves egésszé az értékesítés folyamata? Amennyiben igen, akkor nincs más dolgod, mint most jelentkezni a Comline Vezetői Bemutatóra! Ha szeretnél olvasni és tájékozódni, hasonló tartalmakat megismerni, csatlakozz a Comline előfizetőinek táborához! 

Leave a Comment

Scroll to Top